от Леонидас Ойкономакис
В изненадващо обявление, EZLN заявява публично създаването на 11 нови “караколи” и автономни общини, значително разширявайки територията, която е под бунтовнически контрол.
Всичко това започна, в типично сапатистки стил, с публикацията на четири нови комюникета , подписани от субкоманданта Insurgente Galeano (преди известен като Маркос), между 10 и 15 август. Първото комюнике, със заглавие Enter el telonero (“Откриващият акт”), завършва с мистериозна нотка:
Вижте, дами, господа и други
Нищо за гледане тук, нищо за гледане там, и изведнъж …бум:
Сапатистки общности се появяват (отново)…
Тези, които познават литературния стил на субкоманданта вече знаеха, че скоро ще последва нещо голямо. Комюникетата анализират политическата реалност в Мексико и предизвикателствата пред коренните народи под президентството на AMLO и т.нар. “Четвърта трансформация”, която изхожда от предположението, че мандатът на AMLO ще оставят политически отпечатък, подобен на този на Мексиканската революция и независимостта на страната от Испания.
До сега, управлението на AMLO се характеризира с типично капиталистически порив за експлоатация на околната среда и извличането на природни ресурси, не чак пък толкова различно от неговите по-консервативни предшественици, въпреки прогресивната риторика. “Магепроектите” на AMLO - сред които Влакът Майя, Коридорът Транс-Истмус и Проектът Сембрандо Вида (Да садим живот) - са особено илюстративни по отношение на пренебрежението на новата администрация към околната среда и нейните коренни защитници.
Наложената отгоре надолу природа на тези проекти, заедно със заплахата, която представляват за добруването и на социалната, и на природната околна среда в страната като цяло, и в сапатистките общности в частност, накараха сапатистите да ги осъдят по най-строг начин. Те също осветляват факта, че по време на президентството на AMLO, редица коренни защитници на Майката Земя и членове на Националния конгрес на коренното население (CNI), в който сапатистите също участват, са били убити при крайно подозрителни обстоятелства. Най-известният случай е този на Samir Flores Soberanes, коренен журналист и природозащитен активист, който беше убит за кампанийната си дейност срещу Proyecto Integral Morelos - противоречив план за изграждането на термоелектрическа станция и газов тръбопровод в Морелос, щатът, в който живееше.
Но истинската новина беше обявена в комюнике, подписано от субкоманданта Insurgente Moisès, публикувано на 17 август: сапатистите са създали седем нови караколи и четири нови Автономни общини (MAREZ)! Правейки това, те значително разширили структурния и организационен капацитет на сапатистката автономия. Отдавайки почит на Самир и много други социални и природозащитни защитници на права, превърнати в мишена, сапатистите са нарекли инициативата си “Samir Flores Soberanes.”
Иронично, докато AMLO се стремеше за своето президентство да формира критичен исторически момент за страната, сега някои от най-вокалните му критици в ляво изглежда като да водят шоуто. Създаването на седем нови караколи и четири нови MAREZ отбелязва най-значимия исторически момент за сапатистите от 2003 година насам, когато бе обявено създаването на пет съществуващи и към момента караколи. Експанзията също е знак за впечатляващ растеж в организационния капацитет на движението, който сега е довел до създаването на тези нови сапатистки центрове. Именно социалната и териториална експанзия на движението доведе до нуждата от повече караколи и MAREZ.
ИЗБОРНИ ТАКТИКИ, АВТОНОМНИ СТРАТЕГИИ
Това историческо развитие не се появи в социо-политически вакуум. Фактически, то е резултат от вътрешна ре-организация на движението, която бе мълчаливо преследвана през последните няколко години. Още повече, че през последните месеци сапатистките общности бяха затворени за външни хора и дори малкото общности, които бяха отворени за Наблюдатели по човешките права в миналото, за известно време, и до сега, затвориха врати. Само La Realidad, където maestro Galeano беше убит преди няколко години, остана отворен през този период. Това “вътрешно затваряне” може и да е имало нещо общо с организационната експанзия, която сега беше обявена публично: сапатистите не искаха техните планове да бъдат разкрити, докато не са готови да ги разкрият пред света сами - до сега, с други думи. В допълнение, експанзията на сапатистката автономия се явява един отговор на критиците сред мексиканското и международното ляво - особено сред анархисткото движение - които обвиниха сапатизма в “електорален завой”, когато през 2016 година подкрепиха Maria de Jesus Patricio Martinez, коренна жена, като общ кандидат заедно със CNI за президентските избори през 2017 година.
Тогава, мнозина гледаха на това като на стратегически завой на движението, докато други го разглеждаха като тактика. Втората интерпретация изглежда по-близо до истината, тъй като сапатистите очевидно не са изоставили конструирането на тяхното автономно себе-самоуправление - напротив, сега го разширяват и в социални, и в организационни термини.
НОВИТЕ САПАТИСТКИ ОБЩНОСТИ
С обявлението на субкоманданта Insurgente Moisès относно създаването на 11 нови CRAREZ (Centros de Resistència Autònoma y Rebeldìa Zapatista, или сапатистки центрове за автономна съпротива или въстание - наскоро въведено колективно име за двете, караколи и автономни общини), общият брой CRAREZ сега е 43: 12 караколи и 31 MAREZ. По думите на Moisès, новите CRAREZ са следните:
Нови караколи:
-
Colectivo el corazón de semillas rebeldes, memoria del Compañero Galeano (Сърцето на колектива бунтовнически семена, в памет на Другаря Galeano). Неговият Junta de Buen Gobierno/ Съвет за добро управление се нарича: Pasos de la historia, por la vida de la humanidad (Стъпки на историята, за живота на Човечеството). Неговият организационен център е La Unión, близо до San Quintín, върху възстановена земя близо до военни казарми.
-
Espiral digno tejiendo los colores de la humanidad en memoria de l@s caídos (Изпълнена с достойнство спирала, преплитаща цветовете на човечността в памет на падналите). Неговият Junta de Buen Gobierno/ Съвет за добро управление се нарича: Semilla que florece con la conciencia de l@s que luchan por siempre (Семе, което цъфти със съзнанието на тези, които се мъчат завинаги).
-
Floreciendo la semilla rebelde (Подхранвайки бунтовническото семе). Неговият Junta de Buen Gobierno/ Съвет за добро управление се нарича: Nuevo amanecer en resistencia y rebeldía por la vida y la humanidad (Нова зора в съпротивата и въстанието за живот и човечност). Организационният му център е в el Poblado Patria Nueva, възстановена земя. Официална община на Ocosingo.
-
En honor a la memoria del Compañero Manuel (В почит на паметта на Другаря Manuel). Неговият Junta de Buen Gobierno/ Съвет за добро управление се нарича: El pensamiento rebelde de los pueblos originarios (Бунтовническото мислене на първоначалните народи). Организационният му център е в Dolores Hidalgo, възстановена земя. Официална община на Ocosingo.
-
Resistencia y rebeldía un nuevo horizonte (Съпротива и въстание, един нов хоризонт). Resistance and rebellion, a new horizon). Неговият Junta de Buen Gobierno/ Съвет за добро управление се нарича: La luz que resplandece al mundo (Светлината, която огрява света). Организационният му център е в el Poblado Nuevo Jerusalén , възстановена земя. Официална община на Ocosingo.
-
Raíz de las resistencias y rebeldías por la humanidad (Корен на съпротивите и въстанията за човечността). Root of the resistances and the rebellions for humanity). Неговият Junta de Buen Gobierno/ Съвет за добро управление се нарича: Corazón de nuestras vidas para el nuevo futuro (Сърце на нашите животи за ново бъдеще). Организационният му център е в ejido Jolj’a. Официална община наTila.
-
Jacinto Canek (про§ут майски революционер от 18-ти век) 18th century Mayan revolutionary). Неговият Junta de Buen Gobierno/ Съвет за добро управление се нарича: Flor de nuestra palabra y luz de nuestros pueblos que refleja para todos (Цвете на нашия свят и светлина на нашия народ, която свети за всички). Организационният му център е в Comunidad del CIDECI-Unitierra. Официална община на San Cristóbal de las Casas.
Новите автономни общини (MAREZ)
-
Esperanza de la Humanidad (Надежда за човечеството). Организационният й център е в ejido Santa María. Официална община на Chicomuselo.
-
Ernesto Che Guevara . Организационният й център е в El Belén. Официална община на Motozintla.
-
Sembrando conciencia para cosechar revoluciones por la vida (Сеейки съзнание, за да се оберат революции до живот). Организационният й център е в Tulan Ka’u, възстановена земя. Официална община на Amatenango del Valle.
-
21 de Diciembre (21-ви декември) . Организационният й център е в Ranchería K’anal Hulub. Официална община на Chilón.
сапатистите също канят поддръжниците на Шестата декларация, членовете на CNI-CIG и международната общност за участват в конструирането на нови CRAREZ по всеки възможен начин: като изпращат пари, строителен материал или дори ръчен труд. Детайли относно как това може да се случи ще следват в едно от идващите комюникета, както е обещал субкомандантът Insurgente Moisès.
ЕДНА НОВА САПАТИСТКА ЕРА
Много ще се пише и дори повече ще се разкрие по-късно относно тази нова сапатистка инициатива. Това, което е сигурно на този етап е, че раждането на 11 нови сапатистки центрове отбелязва, първо критична точка в историята на сапатизма, най-важната след раждането на първите пет караколи през 2003 година. Второ, това сигнализира краят на един дълъг период на вътрешна реорганизация от името на движението, което е решило да се отвори отново към света, “пробивайки огневата линия”, под която се бяха озовали, както Moisès описа ситуацията в последното си комюнике.
В допълнение, сапатистите, с новите комюникета на субкоманданта Insurgente Galeano, заемат позиция на фронтовата линия за борбата срещу климатичните промени, която е борба срещу капитализма:
Природата е една еластична стена, която умножава скоростта на камъните, които хвърляме срещу нея. Смъртта не отскача обратно в същата пропорционалност, а е по-скоро усилена. Има война между системата и природата. Тази конфронтация не може да поеме нито безобразия, нито страхливост. Ели със смъртта, или с живота.
Сапатистите определено са разбили обсадата. Òrale!
Леонидас Ойкономакис
Леонидас Ойкономакис е Младши пост-докторант към COFUND, в Университета Дърам, Департмант по антропология. Той е също и рапър в хип-хоп колектива Social Waste, и член на редакционната колегия на Списание Роар. Автор на книгата Political Strategies and Social Movements in Latin America: The Zapatistas and Bolivian Cocaleros (Palgrave Macmillan, 2019).
Превод от англисйки: Милена Статева
margin-right: 4px;"